Jak pečovat o inline brusle? Řekne seriál JAK NA...

23/6 2014

Pro správnou funkci kolečkových bruslí a zejména pro prodloužení životnosti je potřeba věnovat bruslím alespoň základní péči. Nejdůležitější je péče o kolečka, zapomínat by se ale nemělo ani na zbylé komponenty – brzdu, ložiska i vnitřní botičku.

Kolečka - změna pozice

Kolečka se při jízdě opotřebovávají nepravidelně. Více se sjíždějí na vnitřní straně brusle. První a poslední kolečko se sjíždí ještě o něco více než ostatní kolečka. Aby vám kolečka vydržela co nejdéle, je nutno zajistit, aby jejich opotřebovávání bylo co nejrovnoměrnější. Pokud si při pravidelné prohlídce u některého z koleček všimnete, že je již trošku sjeté, je zapotřebí provést tzv. obměnu pozic koleček.

Jakmile začne být patrné sjíždění na vnitřní straně koleček (OBR. 1 a 2), je dobré je otočit sjetou stranou ven, tzn. např. u nových koleček nápisy dovnitř. K výměně či otočení koleček budete potřebovat imbusový klíč vel. 4 mm (jeden či dva dle typu šroubů) nebo hvězdička v případě bruslí PowerSlide, hadřík, křížový šroubovák pro výměnu brzdového špalku, klíč na výměnu ložisek.

 OBR. 1

OBR. 1

OBR. 2

OBR. 2

Přední a zadní kolečka jsou namáhána více a rychleji se sjíždí, proto je třeba také změnit jejich pozici na brusli, čímž zaručíte rovnoměrné sjíždění všech koleček, prodloužíte jejich životnost a tím šetříte i vaši kapsu. Protože se kolečka na brusli dominantní nohy (většinou pravé) sjíždějí více než na druhé brusli, je vhodné obměňovat kolečka mezi bruslemi navzájem. Obměna se provádí tak, že se 1. kolečko přemontuje na pozici 3. kolečka a 3. kolečko na pozici 1. kolečka. Dále pak 2. kolečko na pozici 4. kolečka a 4. kolečko na pozici 2. kolečka. Při změně pozice kolečka je nutno kolečko otočit tak, aby se doposud vnitřní strana kolečka stala stranou vnější a naopak (OBR.3).

OBR. 3

Při obměně koleček je příležitost také pro očištění rámu brusle například nepatrně vlhkým hadříkem (raději ne mokrým) a následně vytřít do sucha třeba papírovým ubrouskem. Dále je také možné očistit mastné a znečištěné boky ložisek, které "koukají" z koleček. Nečistoty a mastnotu na ložiscích lze odstranit suchým papírovým ubrouskem. Dejte si však velký pozor, abyste nečistoty nevetřeli do ložisek. V knize Inline bruslení od nakladatelství Kopp například otírání ložisek nedoporučují vůbec. Nám se docela osvědčilo vysávání suchých nečistot z povrchu ložisek vysavačem, kdy je nebezpečí vetření takové nečistoty minimální.

Při utahování koleček v rámu se je snažte dobře utáhnout, ale ne zase až moc silně, abyste nestrhli závit šroubu a aby šla kolečka zase v budoucnu povolit. Zkontrolujte si také, že se kolečka po utažení šroubu stále dobře a volně otáčejí.

Tip pro čištění

Uvolněná kolečka si skládejte na staré noviny v tom pořadí, jak byla umístěna na rámu brusle. Zachovejte také správnou vnitřní a vnější orientaci koleček. Ta se dá dobře rozlišit podle potisku na kolečkách (na nových bruslích bývá potisk vždy na vnější straně brusle).

Brzda

V momentě, kdy máte kolečka venku, otřete hadříkem nečistoty z ložisek, vytřete také nůž zevnitř. Zkontrolujte stav brzdy, je dobré mít jednu náhradní vždy k dispozici, když jí budete už nutně potřebovat, nemusí zrovna být k dostání. Co jiný typ brusle a výrobce, to jiný typ brzdy!!!! Vyvarujte se sjetí až do plastového držáku, ve kterém je brzdový špalek uchycen.

Pokud je brzda natolik sjetá, že brzdění přestává být účinné (plocha brzdy je malá, příp. zvednutí špičky brusle při brzdění je již nebezpečně vysoké), měl by se vyměnit gumový brzdový špalík. Na některých brzdových špalících bývá vylisována ryska, podle které se dá poznat, že je již brzda příliš opotřebovaná. Každý model nebo řada modelů vyžaduje svůj speciální typ brzdového špalku.

Brzdový špalík je většinou k držáku brzdy uchycen jedním šroubem, který se dá uvolnit imbusovým klíčem nebo šroubovákem. Po odšroubování šroubu lze původní brzdový špalík odstranit a nahradit špalíkem novým. Dejte si pozor na dobré přitažení nového brzdového špalíku, ale zároveň si dejte pozor, abyste při utahování nestrhli závit šroubu.

Brzdy pro inline brusle

Brzdy pro inline brusle

Ložiska

Pokud potřebujete vyměnit ložisko, které zadrhává, a nemáte-li speciální nástroj na ložiska, použijte např. vrták průměr 8mm, ten pasuje akorát. Nebo použijte i šroubovák. Zasuňte do ložiska a ložisko opatrně vykývejte ven směrem k sobě, druhé ložisko z kolečka už vytlačíte snadno. Měňte raději v kolečku vždy celý pár. Nová ložiska zatlačte palcem nebo lehce doťukněte.

Ložiska Tempish ABEC 7

Následná péče

Po výměně kolečka dotáhněte, ale s citem. Dotažení jednou za čas zkontrolujte. U některých výrobců (např. Rollerblade) lze vyjmout vnitřní botičku. Obuv se pak lépe suší, dá se také vyprat (30-40°C, nejlépe ručně v šetrném pracím prášku).

Šetrný prací prášek

Odborný servis

Pokud si s výměnou a údržbou inline bruslí nevíte rady, nebo si na domácí výměnu koleček, ložisek či brzdy netroufnete sami, využijte služeb našeho odborného servisu inline bruslí. Profesionálové se vám na kolečkové brusle podívají, provedou diagnostiku a opraví, co je třeba! Náš servis najdete na kamenných prodejnách v Havlíčkově Brodě a Žďáře nad Sázavou.


Sdílet:

Další 3 články, které vám nesmí utéct